دلایل افت رتبه و سئو سایت چیست؟

دلایل افت رتبه و سئو سایت

تصور کنید طبق معمول هر روز به سراغ رایانه می روید و بعد از باز کردن سرچ کنسول، کاهش رتبه سایت را مشاهده می کنید. این یکی از بدترین و ناراحت کننده ترین اتفاقی است که در طول سئوی سایت ممکن است با آن مواجه شوید. اما لازم است بدانید که افت رتبه سایت در گوگل یکی از اصلی‌ترین سری مشکلاتی است که صاحبان وب با آن سر و کار دارند. در این مقاله از سئو سایت تبریز می خواهیم به دلایل افت رتبه سایت را بپردازیم و راهکارهایی برای بهبود آن به شما پیشنهاد کنیم.

دلایل افت رتبه سایت چیست؟

عواملی که سایت شما را به خطر می اندازد ممکن است در نتیجه یک اقدام ساده و پیش پا افتاده باشد. اما تاثیر آن در افت رتبه سایت کاملاً محسوس بوده و باعث شود رقبا جایگاه شما را در صفحات اول گوگل بگیرند. به طور کلی عواملی که سایت شما را به خطر می اندازد به شرح زیر است:

تغییر در تجربه کاربری

در برخی موارد ممکن است تجربه کاربری و ظاهر گوگل تغییراتی کند که باعث می‌شود بازدید سایت شما بسیار کاهش پیدا کند. با کاهش پیدا کردن بازدید سایت افت رتبه محسوسی را مشاهده می کنید. به عنوان مثال در چند سال اخیر سایت هایی که با کلمه ترجمه در رتبه های اول و دوم در صفحات گوگل بودند با تغییر ناگهانی گوگل رتبه سایت آنان دچار تغییر شد.
اما چگونه باید این مشکل را حل کنیم؟ ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که کاهش رتبه شما به دلیل تغییراتی در تجربه کاربری است . بدین منظور لازم است از ابزار سرچ کنسول وارد بازدیدهای ماه اخیر شوید و ببینید که کدام کلمه کلیدی سرچ شده و صفحه شما در آن نمایش داده شده است.

کاهش سرعت سایت

از دیگر مواردی که روی بهینه بودن سایت شما و هم روی تجربه کاربری تاثیر زیادی میگذارد، کاهش سرعت سایت است. این مورد باعث میشود رتبه سایت شما افت زیادی کند. موتورهای جستجو زمان مشخصی را برای خزیدن در صفحات وب سایت شما دارند . در صورتی که سرعت لود وب سایت تان بیش از اندازه باشد، تعداد صفحات کمتری تحت بررسی موتورهای جستجو گوگل قرار میگیرد و به همین دلیل رتبه سایت شما با کاهش مواجه می شود.
راه های زیادی برای افزایش سرعت وب سایت وجود دارد که از طریق آن می توانید سرعت وب سایت خود را بهبود ببخشید. همچنین با حذف المان ها و کدهای سنگین ، به افزایش سرعت وب سایت خود کمک کنید.

دلایل رتبه سایت
دلایل رتبه سایت

بهبود شرایط رقبا

از مهمترین دلایل افت رتبه سایت بهبود شرایط رقباست . همواره در هر صنعتی افرادی وجود دارند که با بررسی وضعیت همکاران و رقبایشان به روی کلمات کلیدی مشابه تولید محتوای حرفه ای انجام میدهند و به همین دلیل رتبه بهتری به نسبت سایت شما می گیرند .
اما راه حل این مشکل چیست برای این کار لازم است با ابزار سرچ کنسول رتبه سایت خود را بررسی کنید و در صورتی که مشاهده کردید کلمات کلیدی شما کاهش رتبه دارند باید تولید محتوای گسترده و حرفه‌ای را در دستور کار خودتان قرار دهند. همچنین بک لینک های معتبر و لینک سازی داخلی می‌تواند شما را در بهبود این مشکل کمک کند . علاوه بر آن می توانید محتوای سایت رقیب را آنالیز کنید تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و آنها را از بین ببرید.

• سئوی منفی

بک لینک مخرب یکی از دلایل افت رتبه سایت می باشد که سبب سئو منفی میشود. باید تحقیق کنید و ببینید چه کسی بک لینک مخرب به شما داده و برای رفع آن چه باید کرد. از جمله راه حل های موجود ابزارهایی مانند Moz ، alexa، ahref وجود دارند که میتوانید کلیه بک لینک های خود را مورد بررسی قرار دهد تا هرگونه بک لینک اسپم و غیر قانونی را شناسایی کنید.
برای حل این مشکل باید هرگونه بک لینک هایی را که خریداری کرده اید Disavow کنید. با این کار شما به گوگل می گوید که بک لینک های ساخته شده از فلان سایت اسپم است و سایت رقیب برای خرابکاری آن را ساخته است.

• پنالتی شدن سایت توسط گوگل

گاهی به دلیل سئوی کلاه سیاه سایت توسط گوگل جریمه می شوید و رتبه خود را در موتور جست و جوی گوگل از دست میدهد. در گذشته هنگامی که گوگل قصد جریمه یک سایت را داشت کل دامنه سایت پنالتی می شد. اما امروزه کمتر سایتی است که به طور کامل دامنه اش از دست میرود. زیرا گوگل سایت هایی با سئوی کلاه سیاه را روی یک یا چند کلمه جریمه میکند.
توصیه ما آن است که صفحاتی را با سئوی کلاه سیاه و مطالب کپی است پاک کنید و یک تولید محتوای حرفه ای برای کلمات کلیدی خود انجام دهید.

دلایل افت رتبه و سئو سایت
دلایل افت رتبه و سئو سایت

• وجود مشکلات سرور

گاهی به دلیل مشکلاتی هاست یا سرور سایت دچار مشکلاتی میشود. هیچ سروری در دنیا وجود ندارد که مشکلی را گاهی تجربه نکند. بنابراین مشکل سرور ممکن است گاهی پیش بیاید. اما آن دسته از سرور هایی که قطعی زیادی دارند هاست شان دائماً قطع است و کاربران نمی‌توانند وارد شود احتمال دارد افت رتبه سایت به همین دلیل باشد. در این صورت لازم است از یک سرویس هاستینگ معتبر هاست خود را خریداری کنید تا این مشکل به حداقل خود برسد.

• انتقال هاست یا دامنه و تغییر قالب سایت

هر سال متد های جدیدی برای طراحی کاربری در سایت ها ارائه می شود. بنابراین برخی از از برنامه نویسان یا مدیران وب سایت ها تصمیم میگیرند که قالب وبسایت خود را عوض کنند یا به دلایلی سایت را به یک دامنه دیگر و حتی هاست دیگر ببرند. تمام این کارها اگر به طور اصولی انجام گیرند تاثیر خاصی به روی کاهش رتبه ندارد.
اما در بدترین حالت اگر این اقدام ها چند روز طول میکشد امکان دارد افت رتبه سایت را تجربه کنید. اگر در زمینه تغییر قالب انتقال هاست و دامنه تجربه ندارید باید این کار را به دسته سئوکار با تجربه بسپارید سایت تان دچار افت روبه رو نشوید.

• Google Flux یا شار گوگل

در این حالت صفحات شما هیچ مشکلی نداشته و سه و در بهترین حالت خود قرار دارد اما به طور ناگهانی مشاهده می کنید که کلمات کلیدی شما بازدید کمی پیدا کردند یا رتبه کلی سایت تان دچار افت شده. به طور کلی هیچ روشی نیست که بتوانید با شار گوگل مقابله کنید. در این حالت بعد از چند روز برطرف شده و سایت دوباره به جایگاه قبلی خود برمی گردد.

• اشتباهات سئو

اشتباهات سئو از دیگر دلایل افت رتبه سایت است که برخی از صاحبان وب سایت با اصول دقیق سئو آشنایی ندارند و به همین دلیل دچار اشتباه میشوند. برای آشنایی با اصول سئو باید از جدیدترین آموزش های سئو های جهانی استفاده کنید تا با بهترین شکل سئو را در سایت خود انجام دهید.

جمع بندی

کاهش رتبه سایت برای سئو کاران همواره ناخوشایند و ناراحت کننده است گاهی اقدامات ساده موجب کاهش رنگ سایت شده که می تواند با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول برای شناسایی آنها اقدام کنید . اما به طور کلی از رایج‌ترین دلایل افت رتبه سایت اشتباهات سئو است. قبل از اینکه دست به هر کاری بزنید توصیه می کنیم با مشاور سئو در این راستا صحبت کنید. یک کارشناس سئو به راحتی دلیل افت رتبه سایت شما را تشخیص داده و با ارائه راهکار به شما کمک زیادی می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن